Payment holds & bevroren bankrekeningen

Steeds meer e-commerce ondernemers krijgen te maken met geblokkeerde bankrekeningen door strenge controles op geldstromen. In deze zaak wist ecomTax met succes een blokkade op te heffen.

Als e-commerce ondernemer is toegang tot je betaalrekening cruciaal. Toch merken wij bij ecomTax dat banken steeds vaker transacties monitoren en bij “onverklaarbare” of “ongebruikelijke” geldstromen streng optreden. De reden? Wetgeving rondom witwassen en terrorismefinanciering (Wwft) verplicht banken om ongebruikelijke transacties te melden en soms zelfs rekeningen te blokkeren.

Dat klinkt logisch, maar dit kan voor ondernemers grote gevolgen hebben. Zeker als het vermoeden van de bank blijkt niet te kloppen. Iedereen heeft tenslotte het recht om over zijn of haar geld te beschikken en daarmee deel te kunnen nemen aan het giraal betalingsverkeer.

Inleiding

Een e-commerce ondernemer had net zijn online business goed op gang. Door succesvolle social media campagnes kwamen bestellingen massaal binnen. Klanten betaalden vaak via betaalverwerkers zoals Mollie of Stripe, waarna bedragen werden doorgeboekt naar de privérekening van de ondernemer.

Omdat deze stortingen veelvoudig en in korte tijd plaatsvonden, werd de rekening gemarkeerd voor controle. De bank startte een onderzoek en vroeg om aanvullende informatie. De ondernemer wist niet precies wat hij moest antwoorden en besloot om ook niet meer te reageren. De bank blokkeerde hierdoor de rekening.

Juridische context

Volgens de Wwft zijn banken verplicht om klantactiviteiten te monitoren en melding te maken van verdachte transacties. De bank voert dan een onderzoek uit en stelt vragen over de transacties. De klant heeft dan ook de mogelijkheid om zijn verhaal uit te leggen.  

Indien onvoldoende medewerking wordt verleend, heeft de bank de mogelijkheid om de rekening te blokkeren of zelfs de overeenkomst te beëindigen, wat betekent dat je geen bankrekening meer hebt bij de desbetreffende bank.

Een bank mag echter de rekening niet zonder een goede reden blokkeren. Laat staan de rekening opzeggen. Een klant moet het recht kunnen hebben om over zijn eigendommen te kunnen beschikken, waaronder begrepen het geld dat op de bank staat. Bovendien is het noodzakelijk om ook toegang te hebben tot giraal betalingsverkeer.

Feiten in de zaak

De ondernemer had meerdere rekeningen, ook buiten Nederland, waarop webshopbetalingen binnenkwamen. De bank stelde hierover vragen, maar de ondernemer wist niet goed wat hij moest antwoorden en liet vervolgvragen onbeantwoord.

Enkele maanden later werd de rekening geblokkeerd. Wat hij niet wist, is dat banken dit vaak doen om alsnog een reactie uit te lokken. Omdat de bank nog steeds onvoldoende informatie had, bleef de blokkade in stand.

Na inschakeling van ecomTax namen wij contact op met de bank, vroegen het dossier op en verzochten om een redelijke termijn voor beantwoording. Ook vroegen wij op juridische gronden om deblokkering, waarmee de bank akkoord ging.

Conclusie

De vragen werden beantwoord en wat bleek is dat de bank niet wist dat de ondernemer via zijn webshop ook klanten heeft buiten Nederland. De vragen hebben wij beantwoord en de bewijsstukken hebben wij aangeleverd. Daarmee werd het onderzoek afgerond.

Waarom is dit relevant voor jou?

Ben jij e-commerce ondernemer en ontvang je veel geld op je rekening, bijvoorbeeld via Shopify, Stripe of andere platformen buiten Nederland? Weet dan dat banken dit kunnen opmerken als “ongebruikelijk”, zeker als je privé en zakelijk niet goed gescheiden houdt. Een blokkade kan snel volgen – en die kan jouw onderneming stilleggen.

Het is niet alleen van belang dat je juristen hebt hoe zij dit achteraf kunnen oplossen, maar het is ook belangrijk dat je van tevoren advies krijgt over hoe je de administratie kan inrichten, zodat je altijd bewijs hebt en altijd inzicht kunt bieden wanneer nodig.

Onze juristen bij ecomtax weten precies hoe je je positie kunt versterken en hoe je je recht op toegang tot jouw geld kunt verdedigen. Voorkom stilstand, schakel ons op tijd in!

Case studies

ZZP of werknemer?

Het inschakelen van zzp’ers lijkt flexibel en voordelig, maar brengt juridische risico’s met zich mee. In deze zaak oordeelde de rechter dat tóch sprake was van een arbeidsovereenkomst, met grote gevolgen.

Meer informatie
Wat zijn goede algemene voorwaarden?

Veel webshops gebruiken standaard algemene voorwaarden zonder te weten wat de risico’s zijn. In deze zaak voorkwam een ondernemer dankzij goed opgestelde voorwaarden en juridisch advies een dure rechtszaak.

Meer informatie
Payment holds & bevroren bankrekeningen

Steeds meer e-commerce ondernemers krijgen te maken met geblokkeerde bankrekeningen door strenge controles op geldstromen. In deze zaak wist ecomTax met succes een blokkade op te heffen.

Meer informatie
ZZP of werknemer?

Het inschakelen van zzp’ers lijkt flexibel en voordelig, maar brengt juridische risico’s met zich mee. In deze zaak oordeelde de rechter dat tóch sprake was van een arbeidsovereenkomst, met grote gevolgen.

Meer informatie
Wat zijn goede algemene voorwaarden?

Veel webshops gebruiken standaard algemene voorwaarden zonder te weten wat de risico’s zijn. In deze zaak voorkwam een ondernemer dankzij goed opgestelde voorwaarden en juridisch advies een dure rechtszaak.

Meer informatie
Payment holds & bevroren bankrekeningen

Steeds meer e-commerce ondernemers krijgen te maken met geblokkeerde bankrekeningen door strenge controles op geldstromen. In deze zaak wist ecomTax met succes een blokkade op te heffen.

Meer informatie